reklama

Obľúbený predajca Big Issue navždy opustil svoje miesto. Čo po sebe zanechal?

Tento týždeň odišiel jeden výnimočný charakter Edinburgskej časti Meadows. Predajca Big Issue, John White, umrel na rakovinu vo veku 69 rokov. Svojím svojráznym predajom sa však zapísal do pamäte mnohých.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Johna som poznala ešte predtým než som začala robiť teoreticky uňho doma. Johna pozná takmer každý. Svojim svojráznym vystupovaním a typickými frázami počas predávania pouličného časopisu britskej verzie Nota Bene, ktorý predávajú ľudia bez domova, vstúpil do povedomia okoloidúcich. Obyvatelia náhliaci sa do práce, študenti prechádzajúci cez park do knižnice či na prednášky, či turisti stratení v mape, boli každé ráno pozdravení spoľahlivým veselým výkrikom: Good news (...) in the Big Issue! Don’t be shy, give it a try and buy the Big Issue! Good Morning! ... Good news...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Istým spôsobom John utváral atmosféru a prostredie našich rán. Menil ich každodennosť, prinútil okoloidúcich vystúpiť zo svojho vlastného individuálneho sveta, porozhliadnuť sa, dať si dole sluchátka a pozdraviť a možno si aj kúpiť časopis. Bol to taký edinburgský Schöne Náci.

John predával Big Issue od 2006 a oficiálne býval v neďalekej kaviarni, kde som pred rokom začala pracovať. Chodila mu tam pošta, mal tam uložené svoje osobne najdôležitejšie veci a každé ráno sa zastavil na filter coffee alebo horúcu čokoládu, prišiel si zameniť drobné, pokecať si a cez Vianoce dal fulltimerom vianočnú kartu s prianím pekných sviatkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi má preto zasiahlo, keď som sa po pol roku vrátila a videla ako schradol. Ako ledva chodí, pochudol a zožltol. Veľa ľudí sa zastavovalo pri kupovaní kávy v kaviarni a pýtali sa naňho, keď nevládal ísť do práce a predávať časopis.

Veľa ľudí je na ulici, veľa ľudí je bez práce a keď v tejto nešťastej situácií ešte aj vážne ochorejú, je to úplne srdcervúce. Zahrialo ma preto aspoň trochu pri srdci, keď som sa dozvedela, že majiteľ kaviarne, The Peter, Švéd žijúci v Edinburgu a blízky Johnov priateľ, ho vodil po veľmi dobrých lekároch, aby mal dobrú zdravotnú starostlivosť. Pekná švédska solidarita. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neuvedomila som si, ako na tom môže byť vážne, keď iba pred týždňom som mu ráno robila horúcu čokoládu. A pocítila som zvláštny smútok, keď odišiel. Nebol mi blízky, je mi ľúto, že takto musel odísť, no ešte viac mi je ľúto, ako povedal môj priateľ, že je to akoby skončila jedna éra. Táto malá časť Edinburgu tento týždeň smúti a jeho rána stíchli.

John predával Big Issue 8 rokov a počas nich obohatil miestnu komunitu o seba, hrdého predávajúceho a večne veselo vykrikujúceho, tvoriaci naše rána.

Myslím, že jeho vety mi ostanú navždy v ušiach, keď pôjdem okolo.

Good news ... in the Big Issue! Don’t be shy, give it a try and buy the Big Issue! Good morning! Good news...

Daniela Kellerova

Daniela Kellerova

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Hovorím skôr než myslím, a píšem, aby som si utriedila myšlienky. Hnaná túžbou meniť svet k lepšiemu. Študujem, cestujem, milujem knihy, kávu a kultúru.Môj osobný blog tu a píšem aj o projektoch o dôstojnej práci v textilnom priemysle na blogoch SME. Zoznam autorových rubrík:  Life of a Settler of EdinburghKávičkárenieInšpirácieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu